Köksbygge till barnkammaren

Sådär ja, då antog jag min egen utmaning och snickrade ihop en liten hörnmöbel till ungarnas köksdel:
 
Barnen har redan en kökshörna, men mina fingrar kliade och jag ville göra något nytt och eget, något bättre än det som finns här hemma.
Jag var så nyfiken på vart mina tummar satt också och blev så sugen på att testa mig själv, och se, det gick ju helt okej. Det blev faktiskt precis som jag hade föreställt mig.
Jag tror ju stenhårt på att "vill man så kan man!". Så är det.
Det är inte perfekt, det är ju faktiskt första gången jag snickrar. Men jag sänkte mina perfektionist-krav och som lekkök duger det alla gånger.
 
I detta projekt så ville jag känna att jag faktiskt gjort allting själv. Allt! Jag ville rita själv, bygga, såga, skruva, borra, snickra, tänka och göra allt själv. Och det gjorde jag, fram till sista detaljen. Min pappa sågade av rören på blandaren och var med om hur den skulle fästas.
 
Det var såå roligt att göra detta och det gick faktiskt både fortare och lättare än vad jag trott, trots tvivel vid start. 
Svårt att bygga med småbarn runt sig och grannar att ta hänsyn till, så blir lite då och då. Men har man tid, bra lokal och allt virke och tillbehör så är det nog fort gjort.
 
Jag går inte in på detaljer, men här följer några bilder från byggets gång för den som är nyfiken:
Lite utav min röriga och slarviga ritning, och det är nog absolut ingen annan som skulle kunna förstå den. Haha!
 
Lite virke som jag fick från pappa och utifrån det så började jag fundera på hur jag skulle kunna få ihop det.
 
Såga och kapa. 
 
Liten hjälpreda.
 
Flyttade in för att skona grannarna lite grand.
 
Hamra - spika.
 
Stommen och första "våningen".
 
Andra och tredje plan plus "diskho".
 
"FÄRDIGT"!
 
Närbild på diskho med blandaren på plats.
 
Närbild på hyllplan.
 
Så, nu är det dags för finliret. Måla, sy draperier och fixa klart spisen för att sedan ställa iordning till sonens födelsedag. Tanken var att det skulle bli en överraskning, men nu har han fått vara med både frivilligt som ofrivilligt och sett en del av bygget. Men resten får han se nästa vecka!
 
 
Jag gillar att utmana priset på projekt ibland, se hur billigt man kan få ned det utan att förstöra sin idé.
Detta kostade mig lite över 200.- och då har jag inte använt allt material så slutpriset blev ca 170.-.
Tips är att köpa kapat material från "sågrummet" samt leta grejer på loppis.
 
Material:
♥ Stomme och första hyllplanet - Gratis
♥ Andra hyllplanet - ca 20.-
♥ Övre planet/bänkskivan - 39.-
♥ Skivorna runt om - ca 10.-
♥ Skålen till diskho - 4.-
♥ Blandaren - 50.-
♥ Vinkeljärn - ca 50.-
♥ Övrigt material fanns hemma


Kommentarer
Michan

Men vad fint!! Vad duktiga ni är.

Svar: Tack så jättemycket! Vad roligt att du gillar det :) I kommande vecka kommer ett inlägg där allt är klart och möblerat i barnkammaren. Titta in igen om du vill! :)
Madicken

2013-07-30 @ 14:35:59
URL: http://michaela-michan.blogspot.se
Anonym

Hej!
Ramlade in här när jag letade passande skål att använda som diskho till barnens lilla kök, och undrar såklart var du hittat din! Vet att det är ett tag sedan nu men om du kommer ihåg får du gärna svara!
Jättefint kök förresten, himla bra gjort! :)
/Matilda

2016-03-12 @ 10:33:27


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Under min sänghimmel

I sömnbristen föds idéerna

RSS 2.0